
Explosie tankschip Ronastar
De explosie op de Ronastar vond plaats tijdens schoonmaakwerkzaamheden in de Botlek. Dit tragische ongeval resulteerde in 16 doden en benadrukte de gevaren van werkzaamheden in besloten ruimten op tankschepen. Het incident leidde tot verscherpte veiligheidsmaatregelen in de sector.
explosie tankschip aqua clara
De explosie op de Aqua Clara in juli 1968 eiste zes levens en verwondde twaalf anderen. Dit incident onderstreepte opnieuw de noodzaak van strikte veiligheidsprotocollen bij werkzaamheden op tankschepen. Het leidde tot hernieuwde aandacht voor veiligheidsmaatregelen in de tankervaart.
Noorse tanker hallanger ontploft
De explosie van de Noorse tanker Hallanger in de haven van Rotterdam tijdens gasvrij maken van de ladingtanks in januari 1973 was een significante gebeurtenis. Dit ongeval droeg bij aan de groeiende bezorgdheid over de veiligheid van tankerschepen en de noodzaak van strengere regelgeving.
veiligheidsbesluit tankschepen
Op 30 juli 1974 werd het Veiligheidsbesluit tankschepen (VBT) ingevoerd. Dit wettelijk kader regelde het werken aan, in en op tankschepen met risico’s zoals brand, explosiegevaar, vergiftiging, verstikking en bedwelming. Het VBT was een belangrijke stap in het verbeteren van de veiligheid in de sector.
obo tanker explodeert in calandkanaal
De explosie van de OBO (Ore-Bulk-Oil) tanker Annalisa Lolli Ghetti in het Calandkanaal in juni 1981 was een ernstig incident. OBO-schepen, ontworpen om zowel droge bulk als olie te vervoeren, brachten specifieke veiligheidsuitdagingen met zich mee.
schip geËxplodeerd op scheepswerf
In april 1982 explodeerde de Charlotte-F op een scheepswerf in Kruibeke, België. Dit ongeval benadrukte de risico’s die verbonden zijn aan reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aan tankschepen, zelfs wanneer ze zich in een scheepswerf bevinden.
explosie tankschip Maibritt terkol
De explosie op de Mai-Britt Terkol in maart 1993 was een van de meerdere incidenten in de vroege jaren ’90 die de aandacht vestigden op de voortdurende veiligheidsrisico’s in de tankervaart.
explosie tankschip shiokaze
Kort na het incident met de Mai-Britt Terkol vond er in april 1993 een explosie plaats op het tankschip Shiokaze. Deze opeenvolging van incidenten versterkte de roep om strengere veiligheidsmaatregelen en regelgeving in de sector
marpol-regelgeving voor dubbelwandige tankschepen
In 1996 werd via MARPOL-regelgeving bepaald dat nieuwe tankschepen dubbelwandig moeten zijn of volgens een gelijkwaardig ontwerp gebouwd moeten worden. Deze maatregel was een directe reactie op eerdere ongevallen en gericht op het verminderen van olielekkages bij aanvaringen.
veiligheidsmaatregelen voor tankschepen in de Arbowet
In 1997 werden veiligheidsmaatregelen voor tankschepen verankerd in de Arbowet. Hoofdstuk 4 van de Arbeidsomstandighedenregeling, specifiek paragraaf 4.1 artikelen 4.1 t/m 4.15, behandelt de veiligheid aan, op of in tankschepen met betrekking tot gevaarlijke stoffen
fataal ongeluk door zuurstoftekort in ladingtank
Een schipper betrad een ladingtank zonder gasmeting, waar de zuurstofconcentratie slechts 8% bedroeg en giftige benzeendampen aanwezig waren. Hij overleed door verstikking en hoofdletsel. Dit leidde tot aanbevelingen voor verplichte gasmetingen, gebruik van ademluchttoestellen, en strengere controles.
explosie tijdens ontgassen naptha
In juli 2004 vond er een explosie plaats op het tankschip Charlotte tijdens ontgassingswerkzaamheden. Dit incident resulteerde in één dode en vijf gewonden, en benadrukte de gevaren van ontgassingsprocedures op tankschepen
In het Friese dorp Makkinga komen vier mannen om het leven
Vier mannen kwamen om in een mestsilo tijdens schoonmaakwerkzaamheden. Eén man werd onwel, waarna drie anderen hem probeerden te redden en ook bedwelmd raakten door mestgassen
Fataal ongeluk ( 3 dode) in een laadruim van een kolenschip
in de antwerpse haven kwamen Drie havenarbeiders om het leven in de laadruimte van een kolenschip. Ze zouden het ruim schoonmaken na het lossen van petcoke. De zuurstof- en gasconcentraties in de ruimte waren niet gemeten, wat leidde tot verstikking.
Explosie Julius Rutgers tijdens werfbeurt in Duisburg
In maart 2016 vond er een explosie plaats op de Julius Rutgers tijdens een werfbeurt in Duisburg. Het schip vervoerde bitumen en pyrolyseolie. Dit incident benadrukte de risico’s van reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aan tankschepen.
De gasdokter had een verklaring afgegeven waarbij werk met vuur binnen de ladingzone niet was toegestaan. er zijn sterke aanknopingspunten dat er toch gelast i
Twee tank reinigers om het leven tijdens werkzaamheden in Silo
Twee arbeiders kwamen om het leven in een silo bij een chemisch bedrijf in antwerpen. Ze waren bezig met reinigingswerkzaamheden toen ze werden bedwelmd door giftige dampen. Een derde arbeider raakte zwaargewond bij een reddingspoging
Ernstig ongeluk tijdens schoonspuiten van een mestkelder
Een zzp’er raakte ernstig gewond tijdens het schoonspuiten van een mestkelder. Door een slecht functionerend luchtmasker kwam hij in ademnood en werd bedwelmd door giftige dampen. Hij liep blijvende schade op door blootstelling aan de giftige gassen.
Man overleden na betreding container met groenafval
Een medewerker van een afvalverwerkingsbedrijf in Emmen overleed na het betreden van een container met groenafval. Hij werd bevangen door giftige gassen die vrijkwamen bij de compostering.
Bedrijfsongeval waarbij jonge werknemer gewond raakte
De hulpdiensten, waaronder de traumaheli, rukten uit. De traumaheli is wel geland, maar het slachtoffer is uiteindelijk met de ambulance naar het ziekenhuis in Nijmegen gebracht. Naar verluidt is er tijdens werkzaamheden een gasophoping ontstaan, die tot ontploffing kwam.Daarbij raakte de werknemer aan zijn gezicht gewond.
Werkzaamheden in Afvalzuiveringsinstalatie wordt 2 arbeiders fataal
Twee arbeiders stierven in een afvalwaterzuiveringsinstallatie. Ze waren een tank aan het reinigen toen ze werden blootgesteld aan giftige gassen. Een derde medewerker raakte gewond bij een reddingspoging.
Explosie Viskotter (1 dode & 1 zwaargewonde) op scheepswerf in Dordrecht
In 2022 vond er een explosie plaats op een viskotter tijdens werkzaamheden op een scheepswerf in Dordrecht. Hoewel dit geen tankschip betrof, illustreert het incident de blijvende risico’s van explosies tijdens scheepsreparaties en -onderhoud, ongeacht het type vaartuig.
2 doden door betreding ladingtank van chemicaliëntanker NCC Safa
Een ernstig incident vond plaats in de ladingtank van de chemicaliëntanker NCC Safa voor de kust van IJmuiden. Bemanningsleden betraden de tank zonder geldige Entry Permit en gasmeter, waarbij een matroos onwel werd door een falende afsluiter tijdens het inertiseren van andere tanks. De eerste stuurman, die een reddingspoging ondernam, ging ook de tank in zonder controle en kwam hierbij om het leven, wat het cruciale belang van veiligheidsprotocollen bij het betreden van besloten ruimten benadrukt.
Koolmonoxidevergiftiging bij lossen houtpellets in Gent
Drie havenarbeiders raakten bewusteloos in het ruim van een schip tijdens het lossen van houtpellets. Ze werden gered, maar moesten worden opgenomen in het ziekenhuis vanwege zuurstoftekort.
Betreding van een septische put van een waterzuiveringsinstallatie (1 dode, 1 zwaargewond)
Een werknemer overleed na een ernstig incident bij de waterzuiveringsinstallatie van woonzorgcentrum, waar hij tijdens het reinigen van een septische put bedwelmd raakte door gassen en in de put viel. Zijn collega, die hem probeerde te redden, raakte eveneens bedwelmd, en hoewel de brandweer het slachtoffer reanimeerde, bezweek hij later aan zijn verwondingen.
Bedwelming van twee arbeiders bij tankwagen keuring
Bij een tank cleaning bedrijf in de Waaslandhaven raakten op twee arbeiders bedwelmd tijdens het keuren van een stikstoftank. De controleur verloor het bewustzijn in de tank, waarna een collega hem probeerde te redden en zelf ook werd bedwelmd. Beide mannen werden uiteindelijk gered door een derde werknemer, en de controleur werd naar het ziekenhuis gebracht.

Of
